Přejít k hlavnímu obsahu
Domů
SOSdomacipece.cz
Pomoc pro pečující

Social

  • Facebook
  • Hledání

Hlavní navigace

  • Začínáme
  • Péče o pacienta
    • Placeholder
    • Dekubity
      • Základní informace
        • Jaká místa jsou nejnáchylnější k proleženinám
        • Jak poznáte proleženiny
        • Stupně dekubitů
        • Faktory vzniku dekubitů
      • Prevence
        • Vhodné prostředí a pomůcky jako prevence dekubitů
        • Role hygieny a inkontinence
        • Cvičení jako součást prevence proleženin
        • Výživa a pitný režim v prevenci dekubitů
      • Ošetřování
        • Kde hledat pomoc?
        • Ošetřování dekubitů – obecné zásady
        • Péče o ránu dekubitu
        • Krytí ran dekubitů
        • Výživa při léčbě dekubitů
      • Polohování
        • Dekubity a polohování – obecné zásady
        • Pomůcky pro polohování
        • Základní typy poloh pacienta na lůžku
        • Správné sezení pacienta
    • Hygiena
      • Umývání
        • Umývání nesoběstačného pacienta
        • Umývání ležícího pacienta
      • Péče o ústní dutinu
        • Péče o zubní náhrady
      • Mytí vlasů
        • Mycí čepice s bezoplachovým šampónem
        • Mytí vlasů v záklonu na lůžku
        • Mytí vlasů pomocí bazénku
        • Mytí vlasů vsedě v předklonu
      • Manikúra a pedikúra
      • Vyměšování
        • Jak pacientovi usnadnit vyměšování
        • Usnadnění vyměšování chodícímu pacientovi
        • Usnadnění vyměšování imobilnímu pacientovi
        • Pomoc při vyměšování ležícímu pacientovi
        • S jakými problémy se při vyměšování může nemocný potýkat?
      • Inkontinence
        • Stupně inkontinence
        • Jak pořídit inkontinenční pomůcky?
        • Typy jednorázových inkontinenčních pomůcek
        • Úhrada inkontinenčních pomůcek zdravotní pojišťovnou
        • Péče o pokožku při inkontinenci
        • Jak vyměnit plenu u ležícího imobilního pacienta?
      • Péče o lůžko
        • Péče o lůžko – pohyblivý pacient
        • Péče o lůžko – ležící pacient
    • Pomůcky
      • Manipulace a pohyb
        • Postele a příslušenství
          • Ecofit Plus Polohovací postel
          • Elektrický pojízdný zvedák EPL 175
          • Lůžko polohovací elektrické LUNA basic 2
          • Polohovací elektrické lůžko - PB 526
          • Samostatná hrazda k lůžku
          • Stolek k lůžku servírovací
          • Žebříček k lůžku 4 příčky
        • Chodítka, hole a berle
          • Berle skládací travel
          • Chodítko trojkolka Antar CA820G
          • Chodítko čtyřbodé dvoufunkční 913L
          • Francouzská berle čtyřbodová 5030
          • Meyra čtyřbodová hůl
          • Odlehčená francouzská berle Opticomfort FDI
          • Podpažní chodítko U-2B pro interiér
          • Pojízdné čtyřkolové chodítko odlehčené 103
          • Protiskluzový nástavec sklopný
          • Vycházková hůl skládací HS 01
        • Vozíky
          • Invalidní vozík odlehčený Timago FS 908LQ
          • MINKO invalidní vozík elektrický
          • Nájezdová rampa skládací OV 12
          • RELAX COMFORT invalidní vozík polohovací
          • Rampa přejezdová TRP-DB
          • Vozík standardní 708 D HEM 2
      • Dekubity
        • Antidekubitní matrace
          • Antidekubitní matrace s pamětí VISCOFLEX AIR P161M-OR
          • Antidekubitní tubulární matrace se střídavým tlakem
          • Latexová matrace farao kokosové vlákno MPO
          • Matrace pěnová Ortika Crystal
          • Matrace vzduchová ARMONY 700
        • Antidekubitní podložky a polštáře
          • Antidekubitní podložka pod patu P 904T
          • Antidekubitní pěnově-gelová sedačka Thuasne W0470
          • Easy Invalidní vozík sedací polštář
          • Podložka antidekubitní Dekuba 140 × 200 cm
          • Podložka antidekubitní loketní BONKA
          • Podložka antidekubitní vzduchová 40 × 40 cm AT52107
          • Podložka s kompresorem Thuasne WW30153002A
          • VISCOFLEX PLUS P361CA antidekubitní podložka
          • Zdravotní polštář antidekubitní C 100P
        • Podložky pro polohování
          • Antidekubitní podložka pro polohování trupu P 911
          • PODLOŽNÍ KLÍN P 9710B
          • Podložka pro polohování HK P 912L
          • Polohovací polštář 924
        • Přípravky
          • 3M Cavilon nedráždivý bariérový sprej 28 ml
          • Hemagel hydrofilní gel na rány 5 g
          • Hydrocoll 10 x 10 cm
          • Komprese Vliwaktiv Ag 6,5 × 10 cm sterilní 10 ks
          • PRONTOSAN roztok 350 ml
          • TENA Barrier Cream – ochranná vazelína 150 ml
      • Hygiena
        • Toaletní křesla a pomůcky na vyměšování
          • Láhev na moč mužská s uzávěrem 1 l
          • MEYRA nástavec na WC s poklopem
          • Nádoba na moč ženská plastová s odměrkou 700 ml
          • Podložní mísa s víkem plastová bílá
          • Toaletní křeslo nepojízdné AR-103 do 120 kg
          • Toaletní křeslo pojízdné FS 692
        • Pomůcky na mytí
          • Bidet přenosný na WC mísu KP113
          • CAPRI 3 elektrický vanový zvedák
          • DMA Sedačka na vanu s madlem 4100
          • Mobilní koupací vana M-tub se sprchovací hadicí
          • Nasazovací madlo na vanu 566
          • Sedačka do sprchy Lilly nastavitelná s opěrkou zad
          • Sedačka do vany závěsná 4200
          • Sedačka na vanu Aruba – otočná
          • Umyvadlo na mytí vlasů
          • Židle do sprchy pojízdná 4550
        • Inkontinentní pomůcky pro ženy
          • Abri Fix Pants Super X-Large fixační kalhotky 3 ks
          • Depend Extra vložné pleny 20 ks
          • Depend Flex Super Plus M kalhotky zalepovací 14 ks
          • MoliCare Lady Pants 7 kapek M kalhotky navlékací 8 ks
          • TENA Lady Extra inkontinenční vložky 20 ks
        • Inkontinenční pomůcky pro muže
          • Absorpční spodní prádlo MoliCare Men Pants 7 kapek
          • TENA Men Level 3 inkontinenční vložky 16 ks
          • TENA Men Level 4 Ochranné spodní prádlo L 10 ks
          • Tena Fix Medium fixační kalhotky 5 ks
          • Vložné pleny ABRI SAN PREMIUM 10
        • Další pomůcky
          • Abri Soft savé podložky 60 × 90 25 ks
          • Nepropustný jersey chránič matrace 80 × 200
          • Seni Soft NORMAL podložky 60 × 90 cm 30 ks, REF 4003
        • Přípravky
          • JOHNSON’S BABY dětský pudr 100 g
          • MOLICARE Skin vlhké ošetřující utěrky 50 kusů
          • Menalind professional mycí emulze
          • MoliCare Skin tělové mléko 500 ml
          • Seni Care krémový mycí gel s 3% ureou 300 ml
          • Seni Care olej pro péči o suchou pokožku 150 ml
          • Sudocrem 400 g
          • TENA Zinc Cream zinková mast 100 ml
          • Čepice na mytí vlasů bez vody Abena
          • Čisticí pěna, bezoplachová Care 400 ml
      • Různé
        • Elektrické přístroje
          • Omron Tonometr digitální RS6 na zápěstí
          • ProfiCare – DC 3031 – zubní kartáček a ústní sprcha
          • Zvlhčovač vzduchu Beurer LB 44
          • Teploměr bezkontaktní START THF
          • Vyhřívaná dečka SENCOR SUB 180 BE
        • Sebeobsluha
          • Podavač na lehké předměty, délka 97 cm
          • Teleskopické drbátko
          • Navlékač ponožek
          • ZAPÍNAČ KNOFLÍKŮ A ZIPU DA 5135
        • Ostatní
          • Dávkovač léků OBZOR typ 04 týdenní duhový
  • Poradna
    • Krizová pomoc
      • Kdy volat sanitku
      • Co mít předem nachystáno
      • Co dělat, než dorazí sanitka
      • Resuscitace
    • Sociální služby
      • Domácí zdravotní péče
      • Terénní pečovatelská služba
      • Osobní asistence
      • Odlehčovací služba
      • Denní stacionář
      • Týdenní stacionář
      • Mobilní hospic
      • Tísňová péče
    • Legislativa
      • Příspěvek na péči
      • Ošetřovné
      • Dlouhodobé ošetřovné
      • Jiné formy podpory
  • Magazín
    • Krok za krokem
    • Praktické tipy
    • Rozhovory
    • Koktejl
  • O nás
    • Naše příběhy
    • Kontakty
Menu
  1. Úvod
  2. Magazín
  3. Rozhovory
  4. Jana Poštová: Když voláte na tísňovou linku, nechte se vést operátorem. Přesně ví, co dělá
Rozhovory

Jana Poštová: Když voláte na tísňovou linku, nechte se vést operátorem. Přesně ví, co dělá

Manipulace
Psychologie
Tým SOS domácí péče
21.Září 2020

S tiskovou mluvčí a operátorkou Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy Janou Poštovou jsme si povídali o tom, co se se děje uvnitř zdravotnického operačního střediska záchranné služby, když někdo zavolá na tísňovou linku 155. Proč je nutné odpovědět na každou otázku operátora? Proč se nemusíme bát, že hovorem zdržíme příjezd záchranky? A proč si můžeme být jistí, že pod vedením operátora zvládneme resuscitaci i bez jakýchkoliv zkušeností?  

Operátoři Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
Operátoři Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy

Někoho by mohlo napadnout, že práce na tísňové lince spočívá jenom ve zvedání a vyřizování telefonátů. Jaká je k ní vlastně potřeba kvalifikace a jak moc je ta práce náročná?

Práce operátora je psychicky velmi náročná; podle průzkumů jedna z nejrizikovějších, pokud jde o syndrom vyhoření. Operátor moc dobře ví, co má v dané situaci udělat, ale není na místě události, je na dispečinku, a má k dispozici jen svůj hlas, aby správně vedl volajícího. Je opravdu pod velkým tlakem. Musí vycítit, co na daného člověka platí, a má na to velmi krátkou dobu. Jiný přístup platí na dítě, jiný zase na muže. Operátoři této linky jsou kvalifikovaní pracovníci se zdravotnickým vysokoškolským vzděláním, což ostatně ukládá zákon. Pokud tedy voláte na tísňovou linku 155, telefon vám zvedne buď zdravotnický záchranář, který vyjíždí i do terénu, nebo všeobecná sestra či sestra se specializací ARIP, obě dvě se speciálním několikasethodinovým akreditovaným kurzem nazvaným operační řízení přednemocniční neodkladné péče. My tomu kurzu interně říkáme Fraňkova univerzita podle bývalého dlouholetého vedoucího lékaře zdravotnického operačního střediska pražské záchranky Ondřeje Fraňka, který položil základy celému systému telefonicky asistované resuscitace. Jednoduše řečeno, vypracoval podrobnou metodiku, jak má operátor co nejefektivněji komunikovat s volajícím a navést ho případně tak, aby dokázal zachránit lidský život.

Hovoří se o tom, že záchranka je zneužívaná, že jezdí i k případům, u kterých jí není třeba. Můžete to potvrdit?

 Vyjíždíme i k případům, které lze řešit jinak, ale neřekla bych, že je záchranná služba zneužívaná. Ten dojem vzniká tím, že naše síto je velmi husté. Raději vyjedeme „nadbytečně“, než abychom riskovali zdraví, nebo dokonce život. Někdy se stává, že případ, který na základě telefonátu nevypadá dramaticky, se v nemocnici ukáže jako velmi vážný. Jsme proto takzvaně „hyperopatrní“. Také chápeme, že někteří lidé, zvláště senioři, nevidí, a především nemají jiné řešení. Pokud jsou sami, nemají možnost vlastní dopravy a pak v situaci, kdy neexistuje výjezdová služba praktického lékaře, je pro ně tísňová linka jediným východiskem. 

Bc. Jana Poštová, DiS

Bc. Jana Poštová, DiS., je tiskovou mluvčí a operátorkou zdravotnického operačního střediska Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy, která je co do počtu volání na tísňovou linku a výjezdů na republikové špičce. O hlavní město se každý den v týdnu dvacet čtyři hodin denně stará šest až devět operátorů, kteří se střídají na dvanáctihodinových směnách. Za dvacet čtyři hodin vyřídí v průměru 700 příchozích hovorů, z čehož 300 až 350 vede k výjezdu záchranné služby. 

Jaká otázka padne po přepojení na operátora jako první?

Naprosto klíčová je lokalizacece, tedy místo, na kterém se volající nachází. Může se ale stát, že přesně neví, kde se nachází. Pak se ptáme na různé body v okolí, které by nám mohly pomoci, například sloup veřejného osvětlení; každý je označený štítkem s evidenčním číslem. Také se ptáme na jméno, ale bez toho se obejdeme, důležitější je věk a pohlaví pacienta. U adresy se ptáme na obě čísla, popisné i orientační, dále chceme znát patro a jméno na zvonku, na který máme zvonit. Mnoho lidí totiž bydlí v pronajatých bytech, takže na zvonku nemusí být uvedené jméno pacienta. Zajímá nás například i to, jestli je doma pes. Pokud ano, požádáme volajícího, aby ho někam zavřel. To všechno z toho důvodu, aby byl přístup záchranářů k pacientovi co nejhladší. I pes, který brání svého majitele, nám to může zkomplikovat. Když je na místě víc lidí, rozdělíme jim úkoly. Někdo zůstane u pacienta, další vyběhne ven mávat na sanitku a tak podobně. Když je pacient doma sám, dostane pokyn, aby šel pomalu ke dveřím bytu, vložil mezi ně botu a usnadnil nám tak přístup dovnitř. Důležitý je pro nás stav vědomí a dýchání pacienta, tedy jak reaguje a jak se mu dýchá. To jsou dvě základní životní funkce.

Někteří volající mají pocit, že jim operátor klade zbytečné otázky. Proč je nutné na všechny odpovědět, i když se nám zdají v danou chvíli nedůležité?

Může se zdát, že má operátor příliš mnoho otázek, ale věřte tomu, že ví, jak postupovat v hovoru maximálně efektivně, aby byla pomoc co nejrychlejší. Proto lidem doporučujeme, aby se nechali vést jeho otázkami, odpovídali na ně popravdě a nezabíhali do podrobností, které nejsou v daný okamžik důležité, jako jsou například v minulosti prodělané operace nebo úrazy. Operátor nemůže stanovit diagnózu, protože nemá možnost si na pacienta sáhnout, ale zařadí ho do pomyslného „šuplíčku“, tedy určí, zda je problém povahy neurologické, psychiatrické, gynekologické a tak dál, a vyhodnotí stupeň naléhavosti. Tuto informaci pak předá dispečerovi, který vyšle sanitní vůz. To je důležitý bod, který bych ráda zdůraznila. Sanitku neposílá na místo operátor, ale dispečer, který má stejnou kvalifikaci a dovednosti. Říká se tomu dvoustupňový systém řízení a v praxi to znamená, že máme na směně partu operátorů, tzv. „calltakerů“, kteří pouze zvedají telefony, a dispečera, který pouze vysílá vozy. Ale všichni umí všechno a střídají se.

Co nachystat před příjezdem sanitkyčtěte zde

Znamená to tedy, že když hovořím s operátorem, nezdržuji tím příjezd sanitky?

Přesně tak. Operátor s vámi může mluvit po celou dobu do příjezdu záchranářů, aniž by to zdržovalo pomoc, a proto není nutné hovor co nejdříve ukončit. Naopak je užitečné zůstat na telefonu, protože zdravotní stav se může rychle zhoršit. Během hovoru to samozřejmě zdůrazňujeme, ale volající si to ve zmatku nemusí uvědomit. Poté, co operátor zjistí přesnou adresu a vyhodnotí stupeň nebezpečí, odešle výzvu dispečerovi, který hledá vhodný vůz. Je to velmi složitá činnost, ve které hraje roli mnoho proměnných. Sanitky musí být strategicky rozmístěné tak, aby dokázaly dojet do každého koutu Prahy do dvaceti minut. První stupeň naléhavosti označuje ohrožení života a zdraví, což znamená, že na místo vyjíždí nejbližší posádka. Druhý stupeň umožňuje dispečerovi pracovat s rozložením vozů v okolí tak, aby pomoc dojela do 20 minut, jak to ukládá zákon. A třetí stupeň znamená, že pomoc je takzvaně odložitelná. Je to například situace, kdy pacient trpí dlouhodobě obtížemi, které se nyní zhoršily, ovšem ne akutně a nejsou ohroženy jeho základní životní funkce. K tomu může dorazit sanitka i později.  

V některých případech přijíždí k pacientovi záchranný vůz s lékařem, v jiných bez lékaře. Proč někdy přijedou „jenom“ záchranáři?

Konkrétně na Prahu máme pět lékařů a leteckou výjezdovou skupinu neboli záchranářský vrtulník, kteří jezdí k případům v takzvaném systému rendez-vous. Vyjíždějí k těm nejzávažnějším případům v „malém“ sanitním voze, a pokud už zdravotní stav pacienta nevyžaduje intenzivní péči pod přímým lékařským dohledem, mohou být k dispozici pro další zásah. Je to efektivní a ekonomické. Není se však třeba obávat, když přijedou na místo „jen“ záchranáři. Jsou vysokoškolsky vzdělaní a dovedou si poradit s jakýmkoliv stavem. Jednoduše řečeno, rozdíl mezi záchranářem a lékařem je v kompetencích. Záchranář nemůže podávat určité léky a provádět některé výkony. Když vyhodnotí, že je potřeba lékař, vyžádá si ho přes operační středisko a ten během pár minut dorazí.

Co dělat, než dorazí sanitka čtěte zde

Jaký podíl volajících na tísňovou linku tvoří senioři?

Zhruba 70 % pacientů jsou lidé starší 65 let, nejčastěji ti, kteří trpí vícero chorobami. Většina z nich volá na tísňovou linku s problémem interní povahy, jsou to kardiaci a diabetici, lidé s potížemi dýchacího aparátu, s bolestmi na hrudi, potížemi svědčícími pro mozkovou mrtvici, vysokým tlakem, ale řešíme i pády. Často se setkáváme s tím, že se senioři bojí zavolat si záchranku. Konzultují své potíže s rodinnými příslušníky, kteří pak kontaktují tísňovou linku místo nich. To není ideální. Je mnohem efektivnější, když volá osoba, která má potíže. Rozlišujeme hovory z první až z třetí ruky. V prvním případě je to nejjednodušší varianta, kdy volá samotný pacient. V případě hovorů z druhé ruky volá druhá osoba pomoc někomu, koho má na očích. A nejsložitější je právě hovor takzvaně z třetí ruky. Například babička volá dceři, že jí není dobře, a ta zavolá na tísňovou linku. V tom případě ale nemůžeme určit druh a naléhavost potíží. Důležité je také si uvědomit, že situace se může náhle změnit. Ten, kdo v době volání těžce dýchal, může být po pěti minutách v bezvědomí. Proto je vždy lepší, když máme pacienta na telefonu nebo mluvíme s osobou, která je v jeho bezprostřední blízkosti, kdyby bylo třeba resuscitovat.

Resuscitace se mnozí obávají. Může to zvládnout i laik?

Oživování je třeba v případě, že dojde k náhlé zástavě oběhu, tedy pokud je člověk v bezvědomí a nedýchá normálně. Tomu, k čemu navádí operátor po telefonu, se říká telefonicky asistovaná neodkladná resuscitace. Její metodika a volba slov se dlouho vyvíjely tak, aby to zvládli úplně všichni, tedy i laici v krizových situacích, kteří jsou ve velkém stresu a snadno se mohou splést. A jsme v tom velice úspěšní. Konkrétně v Praze je resuscitováno 80 % lidí ještě před tím, než dorazí záchranná služba. Celosvětový průměr je přitom pouhých 20 %. To ukazuje nejen na výborně propracovanou metodiku resuscitace a skvělou práci našich operátorek a operátorů, ale i na to, že lidé jsou ve vypjatých situacích neuvěřitelně ochotní a připravení vždy pomoci. Volajícím proto radíme, aby si v krizi řekli o pomoc, například zazvonili na všechny sousedy v domě. Není třeba se ostýchat nebo to považovat za zbytečné. Může to zachránit lidský život.

Magazín

Krok za krokem
Praktické tipy
Rozhovory
Koktejl

Štítky

Dekubity
Legislativa
Sociální služby
Finance
Psychologie
Manipulace
Hygiena
Pomůcky
Inkontinence

Další rozhovory

Michaela Mlíčková Jelínková
Hrozba covidu nám domácí péči výrazně zkomplikovala, ale snažíme se to zvládnout

Rodina spisovatelky a PR konzultantky Michaely Mlíčkové Jelínkové je od jara ve stejné situaci jako tisíce dalších, které pečují doma o své blízké. Kromě kolotoče běžných starostí je provází strach z nákazy a praktické komplikace spojené s pandemií c...

Číst více
Ve vztahu k seniorům se vyplácí poctivost
Ve vztahu k seniorům se vyplácí poctivost, říká psycholožka Jarmila Kubáňková

Vzít si stárnoucího člena rodiny k sobě a pečovat o něj je zásadní rozhodnutí. Někteří senioři nechtějí opustit domov a staré, zajeté zvyky, a proto se tomu brání, pečující zase přizpůsobují nové situaci běh celé domácnosti. O tom, jak se na to...

Číst více
Péče o seniory v ČR
Doc. Iva Holmerová: Péče o seniory mi dává možnost setkávat se s těmi nejkrásnějšími lidmi

„Negativní výsledky průzkumu postojů mladých ke starším lidem v ČR mě opravdu zaskočily,“ říká ředitelka Gerontologického centra v Praze. Mnoho z nich ovšem podle ní vyplývá z nedostatku informací a z toho, že se generace setkávají méně, než by bylo...

Číst více
MUDr. Šárka Kolovratová
Základem je pečlivá hygiena oka, říká oční lékařka Šárka Kolovratová

Starost o oči je nezbytnou součástí domácí péče o vašeho blízkého. Už proto, že problémy se zrakem mohou komplikovat čtení a sledování televize, což bývají oblíbené činnosti seniorů s omezenou pohyblivostí. Oční lékařky Šárky Kolovratové, která...

Číst více
Péče o blízkého je náročná a zodpovědná práce
Zdeňka Michálková z Unie pečujících: Péče o blízkého je náročná a zodpovědná práce

Unie pečujících vznikla jako odpověď na obtížnou situaci rodinných a dalších neformálních pečujících, kteří se dlouhodobě a intenzivně starají o blízkého člověka ze svého okolí. Jejich práce není dostatečně doceněná, finančně ani společensky, a...

Číst více
Pozor na vyhoření
Péče nesmí být sebeobětováním, jinak vyhoříte, upozorňuje psycholožka

Starost o dlouhodobě nemocného člověka je značně náročný úkol, ze kterého má mnoho pečovatelů pochopitelné obavy. Pro řadu z nich to totiž mimo jiné znamená opustit svůj dosavadní život i plány. Jak se s nastalou situací nejlépe vyrovnat, radí v...

Číst více

Může vás zajímat – péče o pacienta

  • Dekubity
    • Základní informace
    • Prevence
    • Ošetřování
    • Polohování
  • Hygiena
    • Umývání
    • Péče o ústní dutinu
    • Mytí vlasů
    • Manikúra a pedikúra
    • Vyměšování
    • Inkontinence
    • Péče o lůžko
Domů
SOSdomacipece.cz
Pomoc pro pečující

Hlavní navigace

  • Začínáme
  • Péče o pacienta
    • Placeholder
    • Dekubity
      • Základní informace
        • Jaká místa jsou nejnáchylnější k proleženinám
        • Jak poznáte proleženiny
        • Stupně dekubitů
        • Faktory vzniku dekubitů
      • Prevence
        • Vhodné prostředí a pomůcky jako prevence dekubitů
        • Role hygieny a inkontinence
        • Cvičení jako součást prevence proleženin
        • Výživa a pitný režim v prevenci dekubitů
      • Ošetřování
        • Kde hledat pomoc?
        • Ošetřování dekubitů – obecné zásady
        • Péče o ránu dekubitu
        • Krytí ran dekubitů
        • Výživa při léčbě dekubitů
      • Polohování
        • Dekubity a polohování – obecné zásady
        • Pomůcky pro polohování
        • Základní typy poloh pacienta na lůžku
        • Správné sezení pacienta
    • Hygiena
      • Umývání
        • Umývání nesoběstačného pacienta
        • Umývání ležícího pacienta
      • Péče o ústní dutinu
        • Péče o zubní náhrady
      • Mytí vlasů
        • Mycí čepice s bezoplachovým šampónem
        • Mytí vlasů v záklonu na lůžku
        • Mytí vlasů pomocí bazénku
        • Mytí vlasů vsedě v předklonu
      • Manikúra a pedikúra
      • Vyměšování
        • Jak pacientovi usnadnit vyměšování
        • Usnadnění vyměšování chodícímu pacientovi
        • Usnadnění vyměšování imobilnímu pacientovi
        • Pomoc při vyměšování ležícímu pacientovi
        • S jakými problémy se při vyměšování může nemocný potýkat?
      • Inkontinence
        • Stupně inkontinence
        • Jak pořídit inkontinenční pomůcky?
        • Typy jednorázových inkontinenčních pomůcek
        • Úhrada inkontinenčních pomůcek zdravotní pojišťovnou
        • Péče o pokožku při inkontinenci
        • Jak vyměnit plenu u ležícího imobilního pacienta?
      • Péče o lůžko
        • Péče o lůžko – pohyblivý pacient
        • Péče o lůžko – ležící pacient
    • Pomůcky
      • Manipulace a pohyb
        • Postele a příslušenství
          • Ecofit Plus Polohovací postel
          • Elektrický pojízdný zvedák EPL 175
          • Lůžko polohovací elektrické LUNA basic 2
          • Polohovací elektrické lůžko - PB 526
          • Samostatná hrazda k lůžku
          • Stolek k lůžku servírovací
          • Žebříček k lůžku 4 příčky
        • Chodítka, hole a berle
          • Berle skládací travel
          • Chodítko trojkolka Antar CA820G
          • Chodítko čtyřbodé dvoufunkční 913L
          • Francouzská berle čtyřbodová 5030
          • Meyra čtyřbodová hůl
          • Odlehčená francouzská berle Opticomfort FDI
          • Podpažní chodítko U-2B pro interiér
          • Pojízdné čtyřkolové chodítko odlehčené 103
          • Protiskluzový nástavec sklopný
          • Vycházková hůl skládací HS 01
        • Vozíky
          • Invalidní vozík odlehčený Timago FS 908LQ
          • MINKO invalidní vozík elektrický
          • Nájezdová rampa skládací OV 12
          • RELAX COMFORT invalidní vozík polohovací
          • Rampa přejezdová TRP-DB
          • Vozík standardní 708 D HEM 2
      • Dekubity
        • Antidekubitní matrace
          • Antidekubitní matrace s pamětí VISCOFLEX AIR P161M-OR
          • Antidekubitní tubulární matrace se střídavým tlakem
          • Latexová matrace farao kokosové vlákno MPO
          • Matrace pěnová Ortika Crystal
          • Matrace vzduchová ARMONY 700
        • Antidekubitní podložky a polštáře
          • Antidekubitní podložka pod patu P 904T
          • Antidekubitní pěnově-gelová sedačka Thuasne W0470
          • Easy Invalidní vozík sedací polštář
          • Podložka antidekubitní Dekuba 140 × 200 cm
          • Podložka antidekubitní loketní BONKA
          • Podložka antidekubitní vzduchová 40 × 40 cm AT52107
          • Podložka s kompresorem Thuasne WW30153002A
          • VISCOFLEX PLUS P361CA antidekubitní podložka
          • Zdravotní polštář antidekubitní C 100P
        • Podložky pro polohování
          • Antidekubitní podložka pro polohování trupu P 911
          • PODLOŽNÍ KLÍN P 9710B
          • Podložka pro polohování HK P 912L
          • Polohovací polštář 924
        • Přípravky
          • 3M Cavilon nedráždivý bariérový sprej 28 ml
          • Hemagel hydrofilní gel na rány 5 g
          • Hydrocoll 10 x 10 cm
          • Komprese Vliwaktiv Ag 6,5 × 10 cm sterilní 10 ks
          • PRONTOSAN roztok 350 ml
          • TENA Barrier Cream – ochranná vazelína 150 ml
      • Hygiena
        • Toaletní křesla a pomůcky na vyměšování
          • Láhev na moč mužská s uzávěrem 1 l
          • MEYRA nástavec na WC s poklopem
          • Nádoba na moč ženská plastová s odměrkou 700 ml
          • Podložní mísa s víkem plastová bílá
          • Toaletní křeslo nepojízdné AR-103 do 120 kg
          • Toaletní křeslo pojízdné FS 692
        • Pomůcky na mytí
          • Bidet přenosný na WC mísu KP113
          • CAPRI 3 elektrický vanový zvedák
          • DMA Sedačka na vanu s madlem 4100
          • Mobilní koupací vana M-tub se sprchovací hadicí
          • Nasazovací madlo na vanu 566
          • Sedačka do sprchy Lilly nastavitelná s opěrkou zad
          • Sedačka do vany závěsná 4200
          • Sedačka na vanu Aruba – otočná
          • Umyvadlo na mytí vlasů
          • Židle do sprchy pojízdná 4550
        • Inkontinentní pomůcky pro ženy
          • Abri Fix Pants Super X-Large fixační kalhotky 3 ks
          • Depend Extra vložné pleny 20 ks
          • Depend Flex Super Plus M kalhotky zalepovací 14 ks
          • MoliCare Lady Pants 7 kapek M kalhotky navlékací 8 ks
          • TENA Lady Extra inkontinenční vložky 20 ks
        • Inkontinenční pomůcky pro muže
          • Absorpční spodní prádlo MoliCare Men Pants 7 kapek
          • TENA Men Level 3 inkontinenční vložky 16 ks
          • TENA Men Level 4 Ochranné spodní prádlo L 10 ks
          • Tena Fix Medium fixační kalhotky 5 ks
          • Vložné pleny ABRI SAN PREMIUM 10
        • Další pomůcky
          • Abri Soft savé podložky 60 × 90 25 ks
          • Nepropustný jersey chránič matrace 80 × 200
          • Seni Soft NORMAL podložky 60 × 90 cm 30 ks, REF 4003
        • Přípravky
          • JOHNSON’S BABY dětský pudr 100 g
          • MOLICARE Skin vlhké ošetřující utěrky 50 kusů
          • Menalind professional mycí emulze
          • MoliCare Skin tělové mléko 500 ml
          • Seni Care krémový mycí gel s 3% ureou 300 ml
          • Seni Care olej pro péči o suchou pokožku 150 ml
          • Sudocrem 400 g
          • TENA Zinc Cream zinková mast 100 ml
          • Čepice na mytí vlasů bez vody Abena
          • Čisticí pěna, bezoplachová Care 400 ml
      • Různé
        • Elektrické přístroje
          • Omron Tonometr digitální RS6 na zápěstí
          • ProfiCare – DC 3031 – zubní kartáček a ústní sprcha
          • Zvlhčovač vzduchu Beurer LB 44
          • Teploměr bezkontaktní START THF
          • Vyhřívaná dečka SENCOR SUB 180 BE
        • Sebeobsluha
          • Podavač na lehké předměty, délka 97 cm
          • Teleskopické drbátko
          • Navlékač ponožek
          • ZAPÍNAČ KNOFLÍKŮ A ZIPU DA 5135
        • Ostatní
          • Dávkovač léků OBZOR typ 04 týdenní duhový
  • Poradna
    • Krizová pomoc
      • Kdy volat sanitku
      • Co mít předem nachystáno
      • Co dělat, než dorazí sanitka
      • Resuscitace
    • Sociální služby
      • Domácí zdravotní péče
      • Terénní pečovatelská služba
      • Osobní asistence
      • Odlehčovací služba
      • Denní stacionář
      • Týdenní stacionář
      • Mobilní hospic
      • Tísňová péče
    • Legislativa
      • Příspěvek na péči
      • Ošetřovné
      • Dlouhodobé ošetřovné
      • Jiné formy podpory
  • Magazín
    • Krok za krokem
    • Praktické tipy
    • Rozhovory
    • Koktejl
  • O nás
    • Naše příběhy
    • Kontakty

Patička

  • GDPR
  • Cookies
  • Podmínky užívání webu

Patička 2

  • Facebook